Sunday 28 April 2013

Makanan Yang Boleh Hilangkan Bau Badan

Bau badan merupakan masalah yang dapat menurunkan tingkat kepercayaan diri seseorang.

Bau tidak sedap yang dikeluarkan dari tubuh adalah disebabkan banyak faktor.

Salah satu faktor yang menyebabkan bau badan adalah makanan. Makanan seperti bawang, kunyit, daging merah atau makanan pedas mendorong kepada masalah bau badan.

Untuk itu, anda perlu mencegah makanan yang disebutkan tadi, setidaknya mengurangi makanan-makanan tersebut.

Namun, ada juga makanan yang dapat mencegah bau badan. Apakah? Berikut adalah makanan yang dapat mengurangkan aroma tubuh yang kurang sedap:

Tomato

Tomato merupakan antiseptik alami yang dapat membunuh berbagai-bagai bakteria, termasuk bakteria yang membuat tubuh beraroma kurang sedap. Seperti laporan di Curebum, bau badan boleh hilang dengan kerap meminum jus tomato. 

Disarankan minum jus tomato sebanyak tiga kali sehari. Jus tomato tidak hanya diminum, tapi boleh juga dicampurkan dalam air mandian, sebagai penambah ritual mandi Anda.

Teh hijau

Bau badan mungkin disebabkan oleh faktor lingkungan, seperti udara, matahari dan debu. Bau badan kerana faktor lingkungan dapat diatasi dengan bahan yang mengandung antioksidan. 

Antioksidan yang baik untuk mengalahkan aroma tidak sedap pada tubuh adalah teh hijau. Teh hijau juga memiliki aroma khas. Bila rajin meminumnya, maka bau segar dari teh hijau dapat keluar dari dalam tubuh.

Saderi

Seperti kajian yang dilakukan Foodscout, daun saderi dapat melawan bau badan. Kandungan saderi dapat melawan racun yang ada di dalam tubuh penyebab bau badan. Jadi, jangan lupa memasukkan saderi dalam makanan sihat anda.

No comments:

Post a Comment